Följande örhänge ingick i operetten Alexandra som spelades på Vasateatern i Stockholm 1927.

Den utgår från ett amerikanskt original men den svenska texten som är skriven av operasångaren och operettöversättaren Oscar Ralf är betydligt roligare än originalet, (musiken funnen via bloggen Music you (possibly?) won’t hear anyplace else… )

Ur texten till Bolsjevik:

”Om jag fick besöka de rödas republik,

så ville jag ha mig en lång och stilig bolsjevik.

En bolsjevik är vild och rå, en rysansvärd barbar!

Men han kan vara bra ändå i kärlek, lille far

Jag tröttnat har på män så kalla som granit.

Nu önskar jag mig en med krut och dynamit!

En ruskig en, en muskulös som doftar motorsprit,

med dolk, som alltid sitter lös, en typisk moskovit”

Och så kommer vi då till refrängen:

”En bolsjevik, han är full af charme och djup mystik.

Han är galant, och i erotiken tolerant.

Är han riktigt röd, hej! Är han full af glöd. hej!

Vodka eller skum, hej! brännvin eller Mumm, hej!

Det finns musik i en verkligt äkta bolsjevik”

