Nu har jag fått hem lite banjoböcker som jag har beställt. Till att börja med har jag beställt lite på fjärrlån via mitt bibliotek. Biblioteken i landet har mycket lite banjolitteratur visar det sig. I Kristianstad hade de bara en gammal upplaga av Pete Seegers gamla ”How to play a 5-string banjo. Det är inget större fel på Pete Seeger men framför allt har han stämt ner den lägsta strängen till C vilket inte är den vanligaste stämningen så alla hans ackord blir annorlunda.

Moderna banjoböcker ges ju också ut med CD till. Det finns annars ganska gott om material på internet som man kan använda. En bra sida är ”Banjo hangout”. Nästan allting är i tab. Personligen tycker jag det är svårt att läsa tabbar Det är visserligen pedagogiskt när man lär sig ett nytt instrument men saknar jag känslan för om intervallen är rätt som finns i den grafiska notbilden. Det finns också gott med instruktionsvideor exempelvis på Youtube om man har lätt för att lära sig av att någon tittar och visar. Det har inte jag men däremot är det bra att se på vanliga banjoklipp och få en bild av olika sätt att spela.

Det svåra med banjo verkar vara att det finns så många olika distinkta spelstilar och att instrumentet kan användas på så många olika sätt. Det innebär också att om man kan lite gitarr eller kanske nåt stråkinstrument så det ganska lätt att snabbt plocka upp ackord eller melodier men inget av detta får det att låta riktigt som banjo.

Den största svårigheten i början om man har spelat andra stränginstrument är den 5:e strängen. Inte nog med att den har en högre ton än strängen till höger om den precis som på en ukulele. Det kan man lära sig leva med. Den är dessutom placerad för sig själv vid femte bandet på halsen vilket betyder att man om man spelar de lägsta tonerna har man fyra strängar att välja på men annars har man 5. Det är väldigt lätt att tummen tar den höga 5:e strängen när man i stället vill spela en baston. Denna svårighet gäller alltså för 5-strängade banjos.

Jag valde att skaffa mig en 5-strängad banjo för att jag tyckte det var den som var mest banjo. Det finns 4-strängade och 6-strängade också. De stäms som stråkinstrument/mandoliner respektive som en gitarr men jag tycker att den 5-strängade är mest banjo så jag får skylla mig själv.

 

 

