Idag är det 25 år sen  kärnkraftsolyckan i Tjernnobyl. I ljuset av årets olycka i Fukushima i Japan har det därför anordnats manifestationer runt om i landet.

Mer information: www.folkkampanjen.se

En mycket känd sång som lär ha framförts på en del av dessa manifestationer är den sång som i den amerikanska medborgarrättsrörelsen var ”We shall not be moved.” Sverige är den känd under texten ”Aldrig ger vi upp.” Den person som står bakom denna svenska text är Roland von Malmborg.

Jag intervjuade Roland i samband med min uppsats i vintras och han berättade då för mig att texten tillkom på väg till Barsebäcksmarschen 1976.

Texten som jag ofta hört den börjar såhär:

Kärnkraften ska stoppas. Aldrig ger vi upp.
Kärnkraften ska stoppas. Aldrig ger vi upp.
Vi blir ett träd, med djupa, djupa rötter,
Aldrig ger vi upp.

Refräng:

Aldrig, aldrig, aldrig, aldrig ger vi upp!
Aldrig, aldrig, aldrig, aldrig ger vi upp!
Vi blir ett träd, med djupa, djupa rötter,
Aldrig ger vi upp.

Men texten  skrivs ständigt om och har spritts i flera olika varianter i och med att det är väldigt lätt att hitta på verser på den. Jag känner till åtminstone 23 verser till den här låten.

We shall not be moved finns i ett otal varianter på Youtube men jag hittade inte en enda av Aldrig ger vi upp med miljökoppling. Av rena dokumentationsskäl och utan konstnärliga ambitioner kan ni därför avnjuta en version av denna här:

http://player.soundcloud.com/player.swf?url=http%3A%2F%2Fapi.soundcloud.com%2Ftracks%2F12231341&show_comments=true&auto_play=false&color=ff7700 Aldrig ger vi upp by Louise Peace

Noteras bör att Roland von Malmborg har författat ett antal sånger med miljötema som spelades in på LP redan på 60-talet. Han förekom också på en av samlingsskivorna mot atomkraft som gavs ut under 70-talet.

På hans brors hemsida finns texterna till många av Rolands sånger. 

Där finns också möjlighet att beställa brända CD:s av hans 60-talsskivor: www.ferde.se

