Idag har jag hämtat ut en antikvarisk bok och lånat en skiva.

Boken jag köpt är en av de få miljösångböcker som givits ut i Sverige; Än finns det tid: sånger om miljön i urval av Björn Vickhoff från 1988. En del av sångerna sjöngs in av Vickhoff tillsammans med Skaraborgs kammarkör.

Än finns det tid, Liphone Records, 1988

Dessutom  arrangerades ett urval sedan för kör och gavs ut i boken ”Sjung för miljön”  1992. Bland sångerna som också sjöngs in märks ”Vaggvisa vid ekofisk”, Evert Taubes ”Änglamark”

Skivan finns också digitalt så vill man lyssna på några av sångerna kan man göra det här eller på Spotify. Stilen de framförs i är prydligt finstämd.

Då är nog stilen mer varierad på den andra skiva som jag varit nyfiken på ett tag och som jag nu alltså har fått låna. Jag tycker väldigt mycket om det här omslaget:

Vi kan leva utan kärnkraft, Silence, 1975

Skivan innehåller sånger av en imponerande samling artister. Här finns bland annat sånger av Bengt Staf, Tore Berger, Leif Nylén, Turid, Roland von Malmborg och Thomas Wiehe. Turids Solens visa finns med också på denna platta men i original med Turid och Roland von Malmborg sjunger ”Stoppa all atomkraft.”

